Monday, November 10, 2008

Kapal Belia Farewell 2008



Rancangan Kapal Belia Asia Tenggara merupakan Program Pertukaran Belia Antarabangsa khusus untuk negara-negara ASEAN dan Jepun dengan singgah ke beberapa negara berkenaan.

Ia adalah bertujuan untuk melahirkan kesefahaman dan kerjasama antarabangsa di kalangan belia-belia ASEAN dengan Jepun serta bertujuan untuk mengenali dan mempelajari berbagai kegiatan dalam semua aspek, cara hidup, adat budaya, politik dan pembangunan ekonomi sesebuah negara.

Program yang bermula sejak tahun 1987 ini dikelolakan dan ditaja sepenuhnya oleh Kerajaan Jepun dengan kerjasama negara-negara ASEAN dan pada tahun ini, penyertaan Negara Brunei Darussalam merupakan kali ke-24 sejak penyertaan rasmi pertama negara pada tahun 1985.



Rancangan Kapal Belia Asia Tenggara 2008 akan bermula pada 21 Oktober hingga 11 Disember 2008 dengan singgah ke beberapa buah negara iaitu Brunei Darussalam sendiri, Republik Indonesia, Thailand, Viet Nam, Republik Filipina dan berakhir di Jepun.

Bah tahun depan (2009) aku kan ikut program kapal belia ni as peserta. Bah sapa kan join sekapal sama hero ani sama-sama tah kitai mendaftar. Me nda pulang tapi hati ani bah memajal kan mau ikut hahaha



Siapakan ikut baik tah membuat persiapan yang MELATOP hahaha, meaning dari pelbagai aspeklah termasuk persembahan kebudayaan, pameran pengenalan Negara Brunei Darussalam dari sudut sosioekonomi, adat budaya, cara kehidupan, dan perbincangan mengikut topik-topik yang akan disediakan.

Ani tujuannya supaya kitai nanti dapat menonjolkan serta mengangkat nama negara ke mata dunia selaku ’Duta Kecil’ dan menjaga serta menunjukkan imej negara yang dikenali sebagai kaya dengan tata susila, tinggi budi bahasa, bersopan santun dan berkeperibadian baik. (dan jua kaya dengan roti paun) hahaha

No comments: