Monday, December 15, 2008

Bengkel memasak cungkil bakat belia perempuan

TUTONG, Ahad - Bagi memberi galakan kepada golongan belia untuk menceburkan diri dalam bidang masakan dan mencipta resipi makanan mereka yang tersendiri, Jabatan Belia Dan Sukan cawangan Daerah Tutong hari ini mengadakan pertandingan masakan di Pusat Belia.

Seramai empat kumpulan belia perempuan mengikuti pertandingan tersebut terdiri daripada penuntut-penuntut, pencari pekerjaan dan suri rumah tangga berumur antara 15 hingga 25 tahun.

Hadir di majlis berkenaan ialah pengetua Pusat Pembangunan Belia, Hajah Fatimah Haji Mohd Salleh. Majlis dimulakan dengan bacaan surah Al-Fatihah dan diikuti dengan ucapan alu-aluan ketua cawangan Belia Dan Sukan Tutong, Haji Mohammad Rosfazilah Haji Yusly.

Beliau dalam ucapannya berharap dengan adanya pertandingan seumpama ini akan dapat mengasuh bakat memasak peserta dan berharap pertandingan seperti ini akan dapat membuka minda mereka untuk berdaya maju di masa akan datang.

Seterusnya Hajah Fatimah berkesudian menyampaikan hadiah kepada pemenang pertandingan yang mana Kumpulan Salurut memenangi keseluruhan pertandingan manakala naib juara ialah Kumpulan Kusui dan Kumpulan Tapai di tempat ketiga serta tempat keempat Kumpulan Putu Mayang.

Hajah Fatimah kemudiannya menyaksikan hidangan dan masakan yang dipertandingkan oleh peserta. Antara jenis masakan yang dipertandingkan ialah masakan Cina, Barat dan Melayu serta menggubah buah-buahan sebagai hiasan meja.

No comments: